Thursday, April 21, 2011

SARDINIAN TREASURE

Filigree rings of Sardegna
via here & here

Ostatnio naszła mnie ochota na kupno czegos z biżuterii. A konkretnie jakiegoś ładnego i ciekawego pierścionka. Któregos dnia zwróciłam uwagę na pewien srebrny, który nosi jedna z moich znajomych w Rzymie. Dość gruby, bardzo prosty, ale pokryty na całej powierzchni malutkimi srebrnymi kuleczkami, inaczej zwanymi filigranem. Ten typ zdobienia jest typowy dla Sardynii, z której zresztą owa znajoma pochodzi.Oczywiście o sztuce filigranu uczyłam się miesiącami w szkole średniej, z racji kierunku na jakim byłam, czyli jubilerstwa, ale tak naprawdę tego typu biżuterię miałam okazję widzieć tylko na zdjęciach.

"Filigrana" jest starym, antycznym sposobem zdobienia, typowym dla obszaru Morza Śródziemnego, Sardynii zwłaszcza. W przeszłości kobiety przekazywały sobie rodzinną biżuterię z pokolenia na pokolenie, traktując ją jako uświęconą i bardzo cenną własność. Najbardziej mistyczne znaczenie wywodzi się z mitologii, według której w zaczarowanej siedzibie zwanej Domus de Janas, wróżki tkały złote i srebrne nici, wplatając je później w cenne szaty zdobione drogimi kamieniami.
Filigran wymaga niezwykłej precyzji, a to co podoba mi się tu bardzo, to fakt, że każda rzecz wykonywana jest ręcznie. Wśród tej właśnie biżuterii można znaleźć nie tylko bardzo delikatne i szczegółowo dopracowane pierścionki, ale także naszyjniki, kolczyki, bransolety i wisiorki. Oprócz wybranych przeze mnie wzorów powyżej, możecie obejrzeć lub kupić coś poprzez stronę Sardinian Treasure oraz RR Orafi in Sassari.

Z racji tego, że znajoma wybiera się na Sardynię w świąteczny weekend, poprosiłam o taki sam model pierścionka jaki ma. A jeśli będzie problem ze znalezieniem odpowiedniego... na pewno kupię w Rzymie coś równie ładnego i oryginalnego. Biżuterii tu nie brakuje ;)

No comments:

Post a Comment